Campagne moet duikers Oosterschelde bewust maken van conditie

Foto: Mario Rentmeester/KNRM

Een oefening met duikers en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) vormde zaterdag 24 juni de aftrap van de KNRM campagne voor duikers met als thema “Check je hart “.

De Oosterschelde vormt een populaire duiklocatie en geniet wereldwijde naamsbekendheid. Veel sportduikers reizen speciaal voor deze unieke locatie naar Zeeland. In geval van een duikongeval kunnen onder meer de KNRM reddingstations Neeltje Jans en Hansweert worden ingezet.

Conditie

Het aantal ongevallen met duikers binnen Nederland is relatief laag, maar het kan nog veiliger. De KNRM wordt gemiddeld 5 tot 8 maal per jaar gealarmeerd voor een duiker in nood. Het merendeel van de ongevallen is te relateren aan de conditie van de duiker.

Keuring

Deze zomer start de KNRM met een campagne gericht op duikers met als thema “check je hart”. Streven is om duikers zich bewust te laten zijn van hun conditie en dat zij tijdig een gezondheidskeuring laten doen bij een arts. Door duikers bewust te maken van hun conditie hopen de Nederlandse Onderwatersport Bond (NOB), de Koninklijke KNRM en diverse landelijke duikorganisaties de veiligheid verder te vergroten.

Problemen

Tijdens de oefening raakten meerdere duikers in problemen. Zij zijn allen door de vrijwilligers van KNRM reddingstations Neeltje Jans, Veere en Hansweert gered. Sommigen hadden medische klachten, bijvoorbeeld hartklachten, al dan niet in combinatie met caissonziekte als gevolg van een te snelle opstijging.