Hoogspanningsstation Rilland toekomstig hoogspanningsknooppunt

De bouw van een 380kV hoogspanningsstation is donderdag officieel van start gegaan in Rilland. Maar waar is dit station eigenlijk voor? Wij bezochten de bouwlocatie en vroegen het aan de experts.

Het hoogspanningsstation -ook wel schakelstation genoemd- bevindt zich nabij de Westelijke Spuikanaalweg en is zichtbaar vanaf de snelweg A58. Het nieuwe station komt op steenworp afstand van een bestaand station met een lager vermogen (150kV) te liggen.

Fundering

Meer dan duizend betonnen palen vormen de basis voor het station wat zich deels onder de grond bevindt. Sjouke Pieter Bootsma, senior manager van netbeheerder TenneT, nam donderdag plaats in de heimachine om de eerste paal de grond in te slaan.

Vermogen

De aanleiding voor het bouwen van het schakelstation is de bouw van een omvangrijk windmolenpark aan de kust van Borssele. De molens gaan meer vermogen leveren dan Zeeland nodig heeft. Voor het afvoeren van het teveel aan vermogen wordt een 380 kV verbinding van 48 km aangelegd tussen Borssele en Rilland. Vanaf daar gaat de verbinding verder richting Tilburg. Een paar kilometer verderop -bij het Belgische Zandvliet- is er ook een schakelstation voor een grensoverschrijdende koppeling.

Snelweg

“Je kunt het vergelijken met het wegennet”, zegt Jan Euser, projectleider bouw. “In dan opzicht zijn de lijnen met lagere spanning provinciale wegen en de hoogspanningslijnen van 380kV de snelwegen. Het hoogspanningsstation dat in Rilland komt heeft ook de functie van knooppunt omdat er tussen de verbindingen geschakeld kan worden”, zegt Euser.

Masten

Voor de extra verbinding tussen Borssele en Rilland worden 107 nieuwe Wintrackmasten gebruikt. Daarentegen verdwijnen er ook 131 bestaande vakwerkmasten. Zowel de bestaande 380kV-verbinding als de bestaande 150 kV-verbinding (tussen Willem Annapolder en Rilland) worden gecombineerd met de nieuwe verbinding. De nieuw masten zijn slanker dan de huidige masten, ze bestaat uit twee pilaarvormige palen. Daardoor gaan ze goed op in het landschap. Daarnaast is het elektromagnetisch veld kleiner.

Stevig

Het hoogspanningsstation krijgt de oppervlakte van 11 voetbalvelden (56000 vierkante meter). “De lucht rondom de systemen dient als isolatie van de onderdelen die onder spanning staan”, legt Euser uit. De schakelaars, scheiders en andere technische onderdelen komen in een stevige betonnen fundering te staan, met voldoende afstand van elkaar, om kortsluiting of overslag te voorkomen.

Planning

Volgens de projectleider zullen de bouwwerkzaamheden niet onopgemerkt voorbij gaan. “Naar verwachting is het station eind 2018 klaar, in 2019 wordt het station verbonden, eind 2020 is het dan volledig operationeel. De masten komen op een stevige betonnen voet te staan. Elke mast is een bouwprojectje op zich.”

Bijeenkomst

Tijdens een feestelijke bijeenkomst op donderdag 29 juni 2017 waren tientallen betrokkenen aanwezig. Onder meer medewerkers van TenneT en SPIE verzamelden zich in het stationsgebouw van Kruiningen-Yerseke. Patrick Piepers, projectdirecteur bij TenneT, zei onder de indruk te zijn van de snelheid waarmee de procedures in aanloop naar het project verlopen zijn. “Meestal duren procedures vrij lang voor zo’n complexe project. Toch is het -in samenwerking met onder meer het ministerie van economische zaken, gemeenten, waterschappen en Prorail- gelukt in iets meer dan twee jaar.” Tot slot wenste hij de collega’s van SPIE veel succes met het uitvoeren van deze omvangrijke en belangrijke klus. In een volle bus ging het gezelschap vanuit Kruiningen naar Rilland. Na veiligheidsinstructies door Eric Vogels van SPIE kwam het gezelschap aan op de grote zandvlakte waar in de toekomst het station staat. Sjouke Pieter Bootsma, senior manager van netbeheerder TenneT, stapte in de heimachine om de eerste paal de grond in te slaan.